محل تبلیغات شما

نمایش اولد سیبروک که به کارگردانی امیر محمد مهاجری از مرداد ماه امسال به روی صحنه رفته است تئاتری است در ژانر سورئال و اجرایی به سبک رئال. این نمایش در مسیر بین حقیقت و رویا در تکاپو است رویایی که در ذهن نویسنده پرورانده میشود و جان میگیرد . همان گونه که رویای ژپتوی پیر به عروسک چوبی جان میبخشد و پینوکیو خلق میشود.اولد سیبروک در گفتمان کمدی فانتزی خود در پی اخلاق مداری برمی آید که نه از جنس انسانی متعالی و فرهیخته که بشری زمینی و خطا کار را نشان میدهد که میتواند چشمش را بر روی گناهان ببندد و ببخشد . این نوع از بخشش با فلسفه ی دینی مسیح به خوبی قابل توجیه است و این را در صحنه ی بخشش سیدنی که خیانت همسرش را نادیده میگیرد میتوان دید چه آنان تنها شخصیت های نمایش نامه هستند که خلقی بالذات انسانی داشته اند و از درون ذهن نویسنده جان نگرفته اند در پایان نمایش مرد حسابدار که شرمسار از گناه خویش است خود را محتاج بخشش از سوی همسرش میبیند و این نیاز به بخشودگی ما را یاد آیات کولیسان ۱۳:۳ و متی ۳۵-۲۳:۱۸ می اندازد که آدمی زمانی بخشش الهی را تجربه خواهد کرد که دارای قلبی نیازمند باشد و همانطور که از آیات انجیل بر می آید و در نحمیا ۱۷:۹و دانیال۹:۹ به آن ذکر شده خداوند لطف و رحمتش را از بندگانش دریغ نمی دارد و چون میبخشد دیگر خطا و گناه را به یاد نمی آورد ( مزمور ۱۲:۱۰۳ ؛اشعیا ۲۵:۴۳،۱۷:۳۸، ارمیا ۳۴:۳۱میکا۱۹:۷) همسر مرد حسابدار نیز اینگونه می بخشد  و بی آنکه گناه مرد را در هنگام بخشش به او یاد آور شود او را به  سمت خود فرا میخواند .این نگاه در آلن و نوشته هایش قدری غریب بنظر میرسد چرا که آلن در مدارس یهودی پرورش یافته و در آیین یهود خداوند مجازات گناهکاران را خواهد داد گمان میبرم این تفکر را نویسنده از زندگی درجامعه مسیحی و مسیحیان آموخته باشد .

نکته ی قابل ذکر دیگردر این اثررد پای کهن الگوهایی است که ذهن وودی آلن سرچشمه گرفته و در این نمایش به خوبی دیده میشود.

جنی در این نمایش آفرودیته است زنی زیبا بی پروا و مسلط به فنون دلبری تا آنجا که در چند صحنه از تئاتر مکس بارها می پرسد آیا او یک مدل است ؟ و هنگامی که راز دفترچه خاطرات فاش میشود رو به همسر جنی (دیوید) میگوید زنی که ادبیات و هنر میداند و اینگونه دلفریب است بی شک بهترین مرد عاقل باش چی از این بهتر میخوای؟ جنی در تمام نمایش به سان آفرودیته لب خند میزند و کهن الگوی آفرودیته را بخوبی در وجودش نمایان می سازد دیوید اما هفائستوس است و نقش تندیس گری او به نوعی در شغل او ، جراح زیبایی جلوه میکند . از سوی دیگر آرامش و اعتماد در وجود دیوید و علاقه او به شعر و موسیقی با آنچه از داوود نبی (ع) در روایات عهد عتیق و کتب یهودی آمده است مطابقت میکند .

نکته قابل ذکر دیگر در این نمایش وفاداری غازها ست که بارها از دهان نورمن و شیلا شنیده میشود. گویا آلن میخواهد وفاداری غازها را بر سر آدمی سرکوفت کند. خیانت یکی از مهم ترین و چالش بر انگیزترین گناهان نابخشودنی در ذهن بشر دستمایه این داستان میگردد و انتهای داستان را به سمت بخشش میکشاند انتهای قصه از صدای غازها هیچ خبری نیست گویا بازیگران پیام غازها را دریافته و همه به سمت بخشش و آرامش رهنمون شده اند مطلب قابل تامل در این اجرا بازی زیبای هنرمندانی بود که با آنکه نخستین بار بود که صحنه ی تئاتر را تجربه میکردند اما بسیار زیبا و قدرتمند بر صحنه ی تئاتر ظاهر گشتند.

فریال آذری مرداد ماه نود و هشت خورشیدی

 

 

نقد نمایش ماهی سیا متوسط چاپ شده در روزنامه شرق بیست و هشتم مهرماه

اخلاق مداری در گفتمان کمدی فانتزی چاپ شده در روزنامه شرق یازدهم شهریور

نقد نمایش بینوایان چاپ شده در روزنامه شرق یکشنبه سی دی نود وهفت

نمایش ,بخشش ,صحنه ,ی ,میشود ,آلن ,در این ,این نمایش ,و در ,صحنه ی ,در گفتمان

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

کتابخانه عمومی اندیشه شهرستان شـــادگـان